Rośnie liczba użytkowników serwisów streamingowych
Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez Respons Analyse wskazują na wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługę streamingu muzyki. W znacznie większym stopniu niż wcześniej, tyczy się to także starszych pokoleń, a nie tylko młodzieży. Coraz więcej osób deklaruje też chęć skorzystania z serwisów streamingowych jeszcze w tym roku.
Wyniki pochodzą z ankiety przeprowadzonej przez jedną z największych agencji analitycznych w Norwegii Respons Analyse dla muzycznego serwisu streamingowego WiMP w styczniu, lutym i marcu. Badania WiMP przeprowadzane są kwartalnie w Norwegii, Szwecji, Danii, Niemczech a od pierwszego kwartału tego roku również w Polsce.
Rezultaty ankiety jednoznacznie wskazują na znaczący wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługi streamingu muzyki. Dotychczas, najwięcej entuzjastów tej formy słuchania muzyki było na rynku szwedzkim, głównie ze względu na najdłuższą dostępność serwisów streamingowych. W pierwszym kwartale tego roku, pierwsze miejsce zajęła Norwegia, gdzie 48% respondentów zadeklarowała chęć płacenia za usługi strumieniowania muzyki. Drugie miejsce przypadło Polsce, gdzie 40 proc. ankietowanych dopuszcza odpłatność streamingu muzyki. Co ciekawe, w Polsce nie ma wyraźnie dominującej grupy wiekowej, której członkowie chcą płacić za tego typu usługi. Uśrednione wyniki z wszystkich pięciu krajów, wskazują iż zaledwie 25% respondentów nie byłaby skłonna do kupowania muzyki.
Liczba korzystających ze streamingu wzrosła we wszystkich krajach, w których przeprowadzane były ankiety. Najbardziej znacząco w Szwecji i Norwegii, gdzie wg najnowszych wyników niemalże połowa respondentów korzysta przynajmniej raz w tygodniu ze streamingu muzyki. W Polsce 60% respondentów korzysta obecnie z usług serwisów strumieniujących muzykę, z czego 37% przynajmniej raz w tygodniu lub częściej. Dla porównania, 59% Polaków wciąż słucha muzyki z płyt CD przy zachowaniu tej samej częstotliwości.
Na podstawie odpowiedzi respondentów można wywnioskować, że w najbliższych latach coraz więcej
osób będzie korzystało z usług streamingowych. Zapytani o możliwość użytkowania muzycznych serwisów streamingowych w perspektywie roku, ponad 50% Norwegów i Szwedów, a także 45% Polaków stwierdziło, iż będą słuchać muzyki korzystając ze streamingu raz w tygodniu lub częściej. Z badania wynika, że polscy respondenci są bardziej przychylni strumieniowaniu muzyki niż Duńczycy czy Niemcy. Łącznie, 72% polskich respondentów deklaruje chęć skorzystania w przyszłości z usług oferowanych przez serwisy streamingowe.
Zarówno w skali lokalnej jak i globalnej, najpopularniejszymi gatunkami muzycznymi wśród użytkowników streamingu są pop oraz rock. Jednakże respondenci, którzy zadeklarowali muzykę rockową jako ulubioną, korzystają z usług streamingowych na szerszą skalę niż miłośnicy popu. Tendencję tą widać szczególnie wyraźnie na rynkach norweskim, szwedzkim oraz niemieckim.