
27. Festiwal Mozartowski
Od 12 czerwca do 15 lipca w trwa kolejny Festiwal Mozartowski. Niezmiennie pod skrzydłami Warszawskiej Opery Kameralnej, odbyło się łącznie kilkadziesiąt spektakli i koncertów w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie: w Zamku Królewskim, Pałacu na Wyspie oraz Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich, Kościele Seminaryjnym oraz w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej.
7 lipca
Zamek Królewski w Warszawie
W przepięknych wnętrzach Zamku Królewskiego odbył się niezwykły koncert.
Z towarzyszeniem orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense z koncertem fortepianowym wystąpił artysta wybitny - Hubert Rutkowski. Artysta wykonał dwa koncerty fortepianowe W.A. Mozarta: v i Koncert fortepianowy nr 20 d-moll KV 466. Muzyk wykonał oba koncerty na historycznych fortepianach Waltera i Playelu. Hubert Rutkowski jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Po ukończeniu studiów w Warszawie odbył studia doktoranckie na macierzystej uczelni pod kierunkiem prof. Alicji Palety-Bugaj. W latach 2005-2010 odbył mistrzowskie studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof. Jewgenija Koroliova.
Hubert Rutkowski wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Hanowerze w 2007 roku. Zdobył również wyróżnienie "Medalla per Unanimitat" na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie (2006 r.), I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Warszawie (2000 r.) oraz III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Wilnie (1999 r.).
W ostatnich latach pasją Huberta Rutkowskiego stały się fortepiany historyczne XIX wieku. Jako pianista i pedagog współpracuje z Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu, gdzie prowadzi cykl koncertów na instrumentach kolekcji Andreasa Beuermanna.
Hubert Rutkowski jest założycielem i prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Teodora Leszetyckiego w Warszawie, jak również dyrektorem artystycznym Towarzystwa Chopinowskiego w Hamburgu oraz Niemieckiego Konkursu Pianistycznego Muzyki Polskiej w Hamburgu. W kwietniu 2010 objął stanowisko profesora Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, jako jeden z najmłodszych profesorów tej uczelni. Od listopada 2011 roku prowadzi również klasę fortepianu w Hochschule für Künste w Bremen.
9 lipca
Studio Koncertowe Polskiego Radia imienia Witolda Lutosławskiego.
Podczas kolejnego dnia Festiwalu Mozartowskiego królował oczywiście Mozart. Tym razem był to Mozart nieoczywisty: tak jak jego muzyczny żart — „Musikalisches Spass", który tym więcej bawi, im bardziej prowokuje do myślenia czy też jak niezwykła jest „Posthornserenade" — muzyka orkiestrowa, ale o koncertującym zacięciu. Zbigniew Pilch i Orkiestra MACV zagrali porywająco pokazując jednocześnie, że mają niezwykłe poczucie humoru.
Zbigniew Pilch jest skrzypkiem o niezwykle szerokich zainteresowaniach. Obejmują one całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI w., ze szczególnym uwzględnieniem skrzypcowego idiomu wirtuozowskiego. Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi d’amore. Współpracował z prawie wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce, przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovia. Obecnie jest koncertmistrzem zespołu Harmonologia (dyr. - J.T. Adamus).
11lipca
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
11 lipca sala Teatru Warszawskiej Opery Kameralnej wypełniła się najpiękniejszymi partiami chóralnymi z repertuaru oper skomponowanych przez W.A. Mozarta.
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej wykonał partie z ulubionych oper widzów m.in.: „Czarodziejskiego fletu”, „Wesela Figara” czy „Così fan tutte”.
Usłyszeliśmy także partie solowe bohaterów pierwszej z nich - Paminy, Sararsta czy Królowej Nocy - w wykonaniu min.: Grzegorz Żołyniaka i Małgorzaty Gałuszko.
Artystom towarzyszył Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza.