19 października 2024 19:24

Apocalyptica w Progresji (16.10.2024) – relacja

W 1996 roku ukazał się album, który okazał się prawdziwym wydarzeniem w świecie muzyki. Jego zawartość zdradzał wymowny tytuł: „Plays Metallica by Four Cellos” (Grając Metallikę na cztery wiolonczele). Wykonanie tego zadania wzięli na siebie klasycznie wykształceni fińscy muzycy tworzący, założoną trzy lata wcześniej, formację Apocalyptica. Eicca Toppinen i Paavo Lötjönen, współzałożyciele zespołu i absolwenci Akademii Muzycznej w Helsinkach, są w nim do tej pory. Pierwsze skrzypce, a właściwie to wiolonczele, odgrywa w nim jednak obecnie Perttu Kivilaakso, będący także absolwentem wspomnianej uczelni i największym wirtuozem w tym trio. Koncertowy skład zespołu uzupełnia perkusista Mikko Kaakkuriniemi. W takim zestawieniu Panowie zaprezentowali w środę w warszawskiej Progresji koncert, w którym utwory ze wspomnianej na początku płyty przeplatały się z tegoroczną, nagraną po 28 latach, kontynuacją – „Plays Metallica Vol. 2.”

[img:1]

Zanim jednak sceną zawładnęli fińscy muzycy, mieliśmy okazję dostać pigułę solidnego heavy metalu, nawiązującą do klasycznej brytyjskiej szkoły tego gatunku. Jak mogło być inaczej, skoro jednym z członków, supportującej główną gwiazdę wieczoru, formacji The Raven Age, jest George Harris, syn Steve’a Harrisa, basisty legendarnej formacji Iron Maiden? Młodszy z Harrisów jest jednym z dwóch gitarzystów w zespole, który uzupełniają bas, perkusja i oczywiście wokal. Ich muzyka oparta jest na ekspresyjnej grze gitar, które czasem „pojedynkują się” (także z perkusją) w „maidenowym” stylu. Była to bardzo przyzwoita przystawka przed daniem głównym. 

 [img:2][img:3][img:4][img:5][img:6]

Apocalyptica na scenie pojawiła się kwadrans po 21:00, rozpoczynając swój set tak, jak zaczęli tegoroczny album. Na początek usłyszeliśmy charakterystyczne dźwięki utworu „Ride the Lightning”. Jak się później okazało, Finowie bardzo dosłownie wzięli sobie nazwę tegorocznej trasy, Plays Metallica Vol. 2 Tour, bo wszystkie utwory zagrane na tym koncercie były z repertuaru kultowej Metalliki. Wśród nich nie mogło zabraknąć największych hitów legendy metalu! Już jako drugi usłyszeliśmy zagrany z pasją „Enter Sandman”, a jednym z najmocniejszych punktów koncertu był subtelnie zaaranżowany (za większość aranżacji odpowiada Toppinen) i zagrany stosunkowo spokojnie (na tle niezwykle dynamicznych większości wykonań) kawałek „Nothing Else Matters”, którego wokalne fragmenty dośpiewywała publiczność. Były też oczywiście kompozycje mniej popularne, takie jak zagrany z wyraźną powagą „The Call of Ktulu” – dedykowane jego współkompozytorowi, którym był zmarły tragicznie w 1986 roku Cliff Burton, pierwszy basista Metalliki. Wzruszenie wywołało także kończące koncert „One”, ilustrowane teledyskiem, w którym wiolonczeliście grają w scenerii wyraźnie dotkniętej przez wojnę. Jako że videoklip powstał na potrzeby promocji tegorocznej drugiej części zmagań Finów z repertuarem Metaliki, oglądając go na myśli przychodzi oczywiście sytuacja w Ukrainie. Jednak w Progresji nie było tylko poważnie i wzruszająco! A to za sprawą m.in. takich „petard” jak „St. Anger”, „Master of Puppets” czy „Seek and Destroy”! Podziwianie muzyków na scenie nie było tylko ucztą dla ucha, ale też dla oka! Panowie bowiem grali zarówno unisono, jak i świetnie się uzupełniali, tworząc coś w rodzaju wiolonczelowego akompaniamentu. Najczęściej w rolę „basisty” wchodził Lötjönen (czasem grający na instrumencie jak na gitarze, bez użycia smyczka!), którego wspierał znakomicie wybijający rytm bębniarz Kaakkuriniemi. Blondwłosy Toppinen uwodził nas nie tylko swoją grą (jego rolę w zespole można określić jako „wiolonczelista rytmiczny”), ale też interakcją z publiką. To samo można napisać o Kivilaakso, który wyróżniał się solówkami, wirtuozerskimi popisami (grał np. na wiolonczeli, trzymając ją na plecach!), ale też zabawną i bardzo sympatyczną konferansjerką. Zachwycona i entuzjastycznie reagującą publiczność, pisząc kolokwialnie, „jadła mu ze smyczka”!

[img:7]

Grupa ma w dorobku dziesięć studyjnych płyt, na których dominuje ich uznany autorski repertuar, a nie covery. Wielokrotnie współpracowała też z różnymi wokalistami, także podczas tras koncertowych. Tym razem jednak Panowie postawili na to, od czego zaczynali, a co sprawiło, że ich twórczość stała się światowym fenomenem. Ich występy, jak żadne inne, udowodniają, iż muzyka rockowa/metalowa może obejść się bez gitar czy instrumentów klawiszowych. Pokazują one też ogromną sprawność wykonawczą i warsztatową muzyków, a także podkreślają niezwykłość dokonań Metalliki – niewątpliwie drugiej bohaterki opisywanego, znakomitego koncertu!

[img:8]
[img:9]

[img:10][img:11][img:12][img:13][img:14][img:15][img:16][img:17][img:18][img:19][img:20][img:21][img:22][img:23][img:24][img:25][img:26][img:27][img:28][img:29][img:30]

Autor tekstu: Michał Bigoraj 
Autorka zdjęć: Karolina Renc

Rock
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz