


ISE'25: Nexo Alpha+, czyli powrót do przeszłości
Ostatnie kilkadziesiąt lat przyzwyczaiło nas do widoku wiszących obok sceny mniej lub bardziej długich "gron" systemów line-array złożonych z kilku-kilkunastu-kilkudziesięciu modułów. Jednakże 40-50 lat temu zupełnie inaczej wyglądały sceny i ich sąsiedztwa. Firma Nexo postanowiła nawiązać co nieco do historii, również swojej historii, prezentując serię Alpha+.
Na zaprojektowanie, skonfigurowanie, zmontowanie i zestrojenie systemu line array potrzeba trochę czasu - w zależności od sprawności ekipy technicznej i umiejętności inżyniera systemu (oraz od złożoności samego systemu) od kilku do nawet kilkunastu godzin. Nawet w przypadku średnich plenerów potrzeba na to minimum 2-3 godziny. Po co czekać tyle czasu i jeszcze płacić za budowę wież, skoro Alpha+ można sprawnie wyjąć z ciężarówki i w ciągu kilkunastu minut zestakować i przygotować do obsłużenia nawet pleneru na kilka tysięcy osób?
NEXO ALPHA+
Alpha+ jest o wiele lepszy niż kilka modułów liniowych zestackowanych na subwooferze. Kontrola dyspersji HF modułu głównego M210 nie wynika z odpowiedniego skątowania systemu i kątów między poszczególnymi modułami, ale z pomysłowego bloku falowodu, który można obracać, a jego dyspersję zmienić z wąskiego pokrycia pionowego na szerokie/standardowe, podczas gdy kierunkowość poziomą można modyfikować za pomocą kołnierzy mocowanych magnetycznie.
M210 z wylotem tubowym zbudowany jest w oparciu o dwa przetworniki 10″ współosiowo zamontowane z czterema 3-calowymi przetwornikami kompresyjnymi HF, osiągając imponujący szczytowy poziom ciśnienia akustycznego SPL 148 dB i wyraźnie zaznacza swoją obecność z 30 metrów. Co więcej, ustawiony na modułach basowych B218 i subbasowych L20 znajduje się na odpwiedniej wysokości, aby uzyskać rewelacyjne pokrycie publiczności. Subbasowe moduły L20 rozszerzają wydajność LF systemu aż do 28 Hz, z konfiguracją kardioidalną ograniczającą emisję niskich częstotliwości w stronę sceny.
Jakie jeszcze powody mogą przemawiać za użyciem systemu hybrydowego (jak Alpha+) zamiast liniowych? Może być ich wiele. Przykładowo teatry, które często są zabytkowymi obiektami, nie mającymi punktów montażowych i dostatecznego obciążenia dachu, aby zawiesić długi liniowy system nagłośnieniowy niezbędny do pokrycia widowni i balkonów. Dzięki Alpha+ teatry mogą skorzystać z hybrydowego rozwiązania, które jest tak łatwe w instalacji, jak konwencjonalny system źródła punktowego, a jednocześnie ma funkcje kontroli kierunkowości liniowego systemu nagłośnieniowego, aby zapewnić optymalne pokrycie pionowe i poziome.
Alpha+ może być używane w różnorakich konfiguracji, od najmniejszej składającej się z jednego modułu M210, jednego suba B218 i dwóch rozszerzeń subniskotonowych L20 na stronę, napędzanych z jednego wzmacniacza NXAMP4X4MK2 na stronę poprzez system na średnie plenery (2 x M210 + 2 x B218 + 4 x L20 zasilanych przez 2 x NXAMP4X4MK2 - na stronę) na immersyjnym systemie 5 x B218 plus 5 x M210 zasilanych przez w sumie cztery wzmacniacze NXAMP4X4MK kończąc.
A skoro jesteśmy przy systemach immersyjnych - Nexo zaprezentował też na ISE 2025 swój własny procesor immersyjny DME10 powstały w kooperacji z firmą Yamaha.
NEXO DME10
DME10 to procesor o otwartej architekturze 256 x 256 kanałów, dostarczany ze standardowo 32 wejściami obiektowymi/16 wyjściami głośnikowymi, rozszerzalnymi w blokach 32 x 16, 64 x 32 i 128 x 64 za pośrednictwem elastycznej struktury licencjonowania. Potrzebujesz pełnej liczby kanałów dzisiaj, ale jutro dwóch całkowicie niezależnych 64-kanałowych procesorów immersyjnych? Możesz to zrobić. DME10 oferuje przetwarzanie 96 kHz i jest wyposażony w szeroką gamę komponentów DSP, które można swobodnie wybierać, podłączać i konfigurować, co umożliwia elastyczną konstrukcję systemu.