

Steinberg Nuendo - 14 wersja potężnego programu do postprodukcji
Nuendo to – można powiedzieć – siostrzane oprogramowanie dla chyba najsłynniejszego produktu ze stajni Steinberg, czyli Cubase’a. Różnica polega jednak na tym, iż „kiełbasa” jest DAW-em zorientowanym na produkcję muzyczną, Nuendo zaś celuje w etap postprodukcji, i to nie tylko muzyki. Niemniej jeśli chodzi o numerację kolejnych wersji, oba programy idą mniej więcej „łeb w łeb”. Oto bowiem niedługo po tym, jak światło dzienne ujrzało 14 wydanie „kiełbasy”, Steinberg ogłasza wprowadzenie do sprzedaży Nuendo również w wersji 14.
Ponieważ padło wyżej stwierdzenie, że Nuendo to program do postprodukcji nie tylko muzycznej – stosuje się go także podczas udźwiękowiania filmów czy gier - to zrozumiałym jest, że na jego pokładzie znajdziemy szereg narzędzi pomocnych w opracowywaniu filmowych ścieżek dźwiękowych. Jedno z nich, a jednocześnie jedna z nowinek, to funkcja Adaptive Background Attenuation, w skrócie ABA, opracowana przez firmę – czy też instytut - Fraunhofer IIS, która zasłynęła głównie jako twórca algorytmu MP3. Działanie ABA polega na tłumieniu z zadaną przez użytkownika głębokością dźwięków w tle w ścieżkach dialogowych, co w założeniu ma się wydatnie przyczyniać do zwiększenia ich zrozumiałości. Funkcja ta dostępna jest nie tylko na poziomie samej aplikacji, ale i w rendererze MPEG-H.
Innym narzędziem związanym z regulacją poziomów jest wtyczka Volume, za pomocą której możemy ustalić głośność materiału dźwiękowego niezależnie od ustawień tłumika.
Przy okazji opisywania wtyczki Neumann RIME, która pozwala wirtualizować słuchawkowy odsłuch materiału Dolby Atmos w maksymalnej konfiguracji 9.1.4 wspomniałem, że format ten obsługują już wszystkie najbardziej liczące się programy typu DAW. Wśród nich jest i Nuendo. Pokładowy Dolby Atmos Renderer radzi sobie z formatami Direct, 7.1.2, 9.1.4 i 9.1.6.
Nieomylnym znakiem tego, że żyjemy w XXI wieku, jest coraz powszechniejsza obecność tzw. sztucznej inteligencji we wszelkiego rodzaju oprogramowaniu. Trend ten nie omija również software’u muzycznego, dlatego nie dziwi fakt, że i na pokładzie Nuendo 14 znajdziemy funkcje bazujące na AI. Najważniejszą jest funkcja transkrypcji ścieżek dialogowych na tekst pisany. Wraz z samą transkrypcją zapisywane są kody czasowe i markery.
Bardzo interesującym modułem jest też Game Audio Connect 3, który znacząco usprawnia prace związane z tworzeniem i edycją ścieżek dźwiękowych do gier, zaś moduł wideo pozwala obecnie odtwarzać materiały w rozdzielczości nawet 8K.
W programie pojawiły się też nowe pluginy – Shimmer, Studio Delay, Auto Filter oraz Underwater. Oddadzą one nieocenione usługi wszelkiego rodzaju sound designerom. Podobnie zresztą, jak nowy moduł modulatorów. Do wyboru mamy kilka ich typów, a każdy z nich może modulować dowolny parametr zarówno w programie, jak i wtyczkach.
O innych funkcjach, nowościach i zmianach w Nuendo 14 można by mówić jeszcze długo, ale myślę, że ta dawka informacji wystarczy, aby zainteresować Was najnowszym wcieleniem programu. Jeśli nie, polecam odwiedzić poświęconą mu stronę internetową, którą znajdziecie pod adresem podanym poniżej.