19 listopada 2024 08:03
Waldemar Nowak INFOAUDIO.PL Info Konsbud Audio Sp. z o.o. ul. Gajdy 24 02-878 Warszawa

GENELEC: monitory domowo-studyjne to sprzęt zdecydowanie wart odkrycia

Wielu producentów kolumn Hi-Fi używa takiego bla, bla wytrycha w stylu: „stworzyliśmy kolumny xxx, na których muzyka brzmi jak w studiu nagraniowym” — koniec cytatu. 
Hmmm, to może, zamiast używać „podróbek” od razu uderzyć do źródła, do firmy GENELEC produkującej od czterdziestu paru lat monitory studyjne, a od kilku sezonów również modele dedykowane do domu? 


 
(kliknij żeby obejrzeć)

[img:1]Przegląd oferty monitorów do domu

Wystarczy rzut oka, by zorientować się, że aktywne monitory GENELEC wyglądają nieco inaczej od typowych kolumn Hi-Fi, co zbliża nas do prawdy, a przynajmniej pierwszej z kilku prawd:

  • Fiński GENELEC zaopatruje rynek profesjonalny, który stawia znacznie wyżej poprzeczkę oczekiwań od amatorskiego.
  • Od pewnego czasu GENELEC równolegle z linią profesjonalną tworzy modele na rynek konsumencki...
  • ... więc pod tym względem ich monitorom znacznie bliżej do tzw. „brzmi jak w studio” niż konstrukcjom Hi-Fi
  • Wiele osób może to zaskoczy, ale ceny monitorów studyjnych są całkiem atrakcyjne jak na to, co sobą reprezentują i jedna z teorii spiskowych głosi, że nie widać ich w zwykłych sieciach dystrybucyjnych, bo mogłyby stanowić zbyt silną konkurencję, a to psułoby rynek...
  • ... i dlatego Hi-Fi i Pro to dwa getta, które niemal się nie kontaktują, wrogo łypiąc na drugą stronę ze swojego okopu.


[img:2]Najmniejsze aktywne dwudrożne modele domowo-biurkowo-surroundowe z serii G: G One / G Two / G Three (biały)
 i mówimy tu o cenach zaledwie od 1.500 do 3.000 zł...

(kliknij)

[img:4]... i dla kontrastu największy The Ones 8361A SAM trójdrożny, współosiowy, napędzany w triampingu, stojący na dwudrożnym systemie basowym W371A SAM / biały na nóżce to Signature 6040R — korpus odlewany z aluminium zintegrowany z podstawą + wbudowany wzmacniacz bi-amp 150 W + 150 W (gniazda wejściowe są w podstawie, wiec przy samiutkiej ziemi) / oba modele z korekcją akustyki pomieszczenia DSP

  • Nie wiem, czy tylko mnie się tak wydaje, ale z nieznanych powodów od lat monitorom studyjnym towarzyszy czarny PR, w który już chyba wszyscy uwierzyli, że są one dziwne, nieprzyjemne, niesłuchalne, dla wąskiego grona zawodowców — to ja się pytam jak to pogodzić z tym, czego na wystawie każdy mógł doświadczyć na własne uszy? Podążając wiec dalej tropem teorii spiskowych — one zapewne były „podrasowane”, a po zamknięciu drzwi za ostatnim zwiedzającym powróciły do zwyczajowego pożerania noworodków połączonego z bekaniem podczas wypluwania kości (a może to chodziło o dziewice)? No w każdym razie to totalny nonsens. 
  • Owszem „mydelniczkowate” kształty kłują nieco w oczy przywykłe do skrzynek z MDF, ale w zamian oferują wspaniałą sztywność aluminiowego odlewu i krągłości wewnątrz, dzięki którym fale stojące nie mają jak się usadowić.
    Normalnie aluminiowe korpusy spotyka się w ekstremalnie drogich kolumnach, a tu to standard :) 
  • GENELEC to jeszcze jeden zgrzyt w oczach audiofilskiej branży — złośliwie robią te monitory aktywne, żeby uniemożliwić ludziom przyjemność niekończącej się zabawy w dobieranie podzespołów.
    To ja się ponownie pytam: czy ktokolwiek przy zdrowych zmysłach jest w stanie wyobrazić sobie scenariusz, w którym do studia produkcyjnego co tydzień wjeżdża nowy wzmacniacz, bo właściciel nieustannie poszukuje audiofilskiej nirwany? Monitory są aktywne, bo tylko takie rozwiązanie gwarantuje pełną kontrolę brzmienia i maksymalizację osiągów z danych przetworników.
  • Uwaga! To, co teraz napiszę musi być szczególnie wkurzające dla konkurencji — przykładowo stawiamy sobie takiego Signature 6040R w salonie i dzięki oprogramowaniu GLM możemy zrobić od ręki pełną kalibrację na profesjonalnym poziomie i jeszcze do tego na podstawie danych przesłanych na serwery producenta ZA DARMO dostać od firmy 32-stronnicowy raport na temat akustyki naszego pomieszczenia i O ZGROZO znaleźć w tej cenie (czyli za darmo) zalecenia co i jak poprawić.
    To, gdzie jest haczyk? No nie wiem. Sprawdziłem cenę 6040R i kolumna z odlewaną obudową wraz z podstawą i tą całą elektroniką wewnątrz kosztuje 14.5K brutto za sztukę — wystarczy mieć streamer z funkcją przedwzmacniacza i mamy ogarnięty temat audio na baaaaardzo wysokim poziomie.
    Natomiast same 6040R są tak elastyczne, że mogą stać w rogu, przy samej ścianie albo i metr od niej, ponieważ kalibracja sobie z tym poradzi. 


[img:5]Tomasz Jarmużewski i Daniel Zimerman behind the scenes

Poniżej kilka dodatkowych pytań, które padły poza kamerą.  

Czym GENELEC zachwyca?

Tomasz Jarmużewski: Dźwiękiem. Nieustająco od 1978 GENELEC nie zajmuje się niczym innym jak tworzeniem monitorów odsłuchowych, a ostatnio również głośników do innych zastosowań, między innymi domowych.

Gdzie przebiega granica między dźwiękiem studyjnym i domowym?

Wydaje mi się, że trudno tutaj jest mówić o granicy, bo dźwięk jest jeden i ten sam, niezależnie od tego, czy słuchamy go w studiu, czy słuchamy go w domu. GENELEC zawsze przykładał ogromną wagę do tego, żeby intencje producenta, realizatora czy artysty zostały właściwie ocenione w miksie i właściwie zapisane zanim trafią do gotowego produktu do słuchania. Natomiast GENELEC rozszerzył portfolio swoich produktów o całą serię głośników domowych i do kina, żeby zniwelować wszelkie granice i dzięki czemu oddał w ręce konsumentów bezpośredni dostęp do dźwięku o charakterze studyjnym.

Jak przedstawia się oferta na rynek domowy?  

GENELEC jest dosyć wyjątkowym producentem, jeżeli chodzi o głośniki domowe, Hi-Fi czy Hi-End, ponieważ oferuje szeroki przekrój: od modeli malutkich, takich, które mogą służyć jako bardzo wysokiej jakości głośniki do komputera lub do postawienia na biurku, poprzez głośniki większe i jeszcze większe do sypialni, do kuchni, a skończywszy na bardzo dużych, które znajdą swoje miejsce w salonie odsłuchowym czy w kinie domowym. 

Na AVS pokazujemy dwie grupy produktów — relatywnie tanią serię G, gdzie wszystko można ustawić ręcznie przełącznikami, oraz zdecydowanie bardziej zaawansowaną z wbudowanymi procesorami DSP.
Jako firma dysponujemy najdokładniejszym systemem kalibracji DSP, jaki jest dostępny w głośnikach domowych, który potrafi bardzo wiele dobrego zdziałać na podstawie pomiaru w miejscu odsłuchowym.

Czy jest jakaś cecha brzmieniowa, po której można rozpoznać, że gra GENELEC?

Nie powinno być takiej sygnatury. Linią przewodnią marki jest tworzenie referencyjnych monitorów odsłuchowych. GENELEC za podstawę swojej filozofii przyjmuje ideę, że idealny przetwornik i idealne środowisko odsłuchowe (czyli przetwornik plus pomieszczenie) nie powinno wprowadzać żadnych zniekształceń.

Czym więc charakteryzuje się dobry monitor?

Powinien być jak najbardziej liniowy i wprowadzać jak najmniej zniekształceń do tego, co przetwarza, czyli zadaniem dobrego monitora jest zamiana sygnału elektrycznego na falę akustyczną z jak najmniejszymi odkształceniami. I to tyle i aż tyle :) 


Kolumny konsumenckie Hi-Fi / Hi-End zależnie od ceny i złożoności mogą grać atrakcyjniej od monitorów studyjnych, natomiast monitory studyjnie nigdy nie zagrają źle, bo to nie leży w naturze referencyjnych urządzeń odsłuchowych. To jak uprawianie sexu zawodowo i rekreacyjnie albo strzelanie z haubicy na poligonie lub fajerwerkami na sylwestra… warto więc dać im szansę pogrania na dobry początek np. przy komputerze, a potem pójdzie z górki.


[img:7]W drugiej sali stały zabawki służbowe
(kliknij)

Gdzie kupić?

GENELEC

Dystrybucja w Polsce:

Konsbud Audio Sp. z o.o.

adres:
ul. Gajdy 24 02-878 Warszawa

Sklepy muzyczne > GENELEC rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz